Cesta k bílému přízraku jménem SAAB

Úvodem bych chtěl říct, že jsem moc rád za článek ke kterému Roman svolil a mohl jsem nafotit jeho bílou 9000. Tenhle SAAB vlastně naprosto odráží to, jak Romana znám já osobně - puntíčkář, který zkrátka dělá věci po svém. Díky tomu jsem měl možnost usednout za volant SAABu, který je ve skvělém stavu a z jízdy máte přesně ten nám známý pocit vyvolávající potutelný úsměv na tváři. Tento článek ovšem není ani tak o jednom SAABu, ale o cestě jeho majitele.

 

Před 15 lety

Se svým tátou jdu na Liberecký autosalon pořádaný v kulturním domě. Během cesty na autosalon mi táta říká: “ Budou tam SAABy”, já, který toto slovo slyším poprvé, odpovídám: “Mercedes, Volvo to jsou auta!” V prvním patře kulturního domu mi táta ukazuje stánek SAABu, je tam vystavený SAAB 9-5 aero. Na první pohled pěkné auto, byly tam i jiné pěkné značky, ale já měl tu možnost si sednout za volant SAABu. Aniž bych v té době věděl, že SAAB má něco společného s letadly, cítil jsem se jak v kokpitu letadla. Hned jsem věděl, že chci SAABa.

Před 13 lety

Je mi 18 let, mám 14 dní řidičský průkaz a jedu na výlet s naším rodinným vozem Hyunday Sonata. Trocha nepozornosti a zatáčka a bylo po autě. Doma nastala diskuze, jaké auto koupit. Já měl jasno SAABa! Otec, který mě na SAABa nalákal, řekl absoulně ne, ani nevím proč… Ale jako v každé domácnosti, nemá poslední slovo muž, ale žena. Moje maminka zavelela a za měsíc jsme měli doma SAAB 900 rok výroby 1994 2.0i. Moje mamka se do SAABu zamilovala stejně rychle jako já.

Před 7 lety

Studuji a jako většina studentů chodím na brigádu - ruční mytí aut. Moc mě to bavilo, vlastně mytí aut, resp, mých SAABů mě stále baví. Všechny vydělané peníze z brigád, jsem si šetřil s jediným cílem: „Koupím si SAABa!“ A svůj sen jsem si splnil a koupil si bílého SAAB 9000 2.3i. Byl ve velmi dobrém technickém stavu, avšak lak byl velmi zašlý, ale pro mě, myče-skoroprofíka, obnovení laku téměř maličkost. Mimochodem, auto má opravdu původní lak, na což jsem náležitě hrdý (hodiny a hodiny leštění).

Před 6 lety

Moje mamka si koupila dobrmanku Týnu. Nechal jsem štěně v autě a šli jsme na nákup. Po návratu k autu otevírám kufr a chci uložit nákup. Týna má radost, že nás vidí, ale to se nedá říci o mně. Rozkousala mi céčkové slouky. V první chvíli mě napadlo, že z ní stáhnu kožich a očalouním s ním ty sloupky, ale to jsem si rozmyslel a zajel jsem k autočaluníkovi panu Pagačovi. Všechny sloupky jsem nechal očalounit do perforované černé kůže. A tím to začalo. Kompletně jsem rozebral podovozek, vyměnil každý šroubeček. Koupil interiér z Aera 9000 a nechal ho kompletně přečalounit, udělal muziku atd.

Před 5 lety

SAAB 9000 je kompletně upravený a po tom, co jsem mu pořídil pláštěnku na kapotu, jsem oznámil, že s takovým pěkným autem nemohu jezdit. Kupuju SAAB 9-5 aero. Proč Aero? Plná výbava, to mě nebude nutit upravovat, asi jste pochopili, že můj druhý největší koníček po SAABu je tuning.

Před 4 lety

SAAB 9-5 se začíná tuningovat, Hirsch podvozek, výfuk, pedály, karbonová kapota a další.

Před 3 lety

Kupuju SAAB 9-3 Viggen cabrio v Hirsh úpravě. A měním servis a začínám jezdit k Petrovi Macháčkovi, mí miláčci potřebují tu nejlepší péči.

Před 2 lety

Své mamince za podporu mé vášně k SAABu kupuji červený SAAB 9-3 2.2 TiD, je to její milovaná Beruška. Nechal jsem si vyrobit konferenční stolek z bloku SAAB 9-5 a umisťuji ho do obývacího pokoje. Přítelkyně málem dostala infarkt.

Před 1 rokem

Kupuji od Petra Macháčka SAAB 900 (kupé 1989), které po měsíci kompletně rozeberu na jednotlivé šroubečky a začínám ho opravovat. Můj bratr prodává SAAB 9000 a kupuje Škodu Octavii 1.9 TDI. Nemám bratra!

Současnost

Mám 4 SAABy a jednoho má mamka. A jak se znám, není to poslední SAAB v mé sbírce. Přítelkyně stolek rozdejchala a je z ní SAABistka.

V roce 2064

Je mi 80 let. Auta jezdí sama a na elektřinu či vodík. Ale já sedím ve svém SAABu a jsem nejspokojenější a nejšťastnější člověkem na světě, protože jsem SAABista:)

Na začátku jsem napsal: Mercedes a Volvo to jsou auta! A měl jsem pravdu, jsou to jen auta.

 

Roman Knížek